V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Smoothie - Čo kombinovať, v akom množstve a čomu sa vyhnúť?

Asi najčastejšia otázka všetkých smoothie začiatočníkov je: Ktoré ovocie a zeleninu a v akom množstve kombinovať? Podobne ako väčšina fanúšikov smoothies, aj Vy si zrejme prejdete tým istým procesom. Pripravíte si zopár pohárov podľa návodu a nakoniec popustíte uzdu fantázii a začnete si vymýšľať vlastné recepty. Predtým by ste mali poznať odpoveď na niekoľko základných otázok o smoothies.

Aký je správny pomer surovín?

Osvedčené pravidlo, podľa ktorého si pripravíte nutrične vyvážený nápoj je veľmi jednoduché. Váš Nutriblast by mal obsahovať 50% listovej zeleniny, 50% ovocia a tzv. vzpruhu vo forme orieškov alebo semiačok. Nezabúdajme samozrejme doliať vodou. Pravidlá sú na to, aby sa porušovali, preto sa ich pri príprave Nutriblastov určite nebudete zakaždým striktne držať. Občas možno zistíte, že máte doma len ovocie, alebo nemáte oriešky. Možno nemáte práve chuť na zeleninu a podobne. Vždy je lepšie pripraviť si čisto ovocné smoothie než mlsanie keksíkov, hranoliek a sladených nápojov.

Ako kombinovať zeleninu?

Teraz keď už poznáme správny pomer surovín, prejdime ku konkrétnym druhom. Začnime zeleninou. Do Nutriblastov sa najlepšie hodí listová zelenina. Nám sa osvedčil listový špenát. Hodí sa takmer ku všetkému a jeho chuť nie je až taká výrazná, aby potlačila chuť ostatných ingrediencií. Postačí Vám hrsť lístkov. Nebojte sa s ním kombinovať kyslé ani sladké ovocie. Listový šalát je na tom veľmi podobne. Je však o niečo horkejší a preto odporúčame spojenie so sladkým ovocím. Ak Vás špenát a šalát omrzeli, skvelou vitamínovou bombou sú listy kučeravého kelu alebo mangoldu. Nebojte sa kombinovať kel s ovocím. Hodí sa k banánom, čučoriedkam aj k exotickejšiemu ananásu. Mangold zase pekne doplníte jablkom, banánom alebo kivi.

Pokiaľ ste sa rozhodli skúsiť koreňovú zeleninu alebo brokolicu, ktorej tvrdé časti sú plné prospešných antioxidantov a doslova kričia po extrakcii, radšej to neprežeňte s množstvom. Zopár kúskov vie preraziť chuť ostatných surovín a nakoniec sa môže stať, že Nutriblast budete piť s poriadne kyslým výrazom v tvári. Chuť brokolice môžete zjemniť banánom a grepom. Kvôli tráveniu ale neodporúčame miešať koreňovú zeleninu s ovocím. Radšej si namixujte čisto zeleninové smoothie. Pokiaľ predsa len neodoláte, môžete použiť jablko alebo pomaranč.

Do poslednej skupinky by sme zaradili paradajky, uhorku a avokádo, ktoré sa s ovocím kombinujú veľmi dobre. Tu sa nemusíte báť experimentovania. Na druhú stranu, strukoviny sa do smoothie príliš nehodia. Odporúčame ich rozmixovať a urobiť si krémovú polievku.

Ako kombinovať ovocie?

S ovocím sa môžete krásne vyhrať. Použiť sa dá prakticky každý druh a pri kombinovaní sa nemusíte obávať zlej chuti. Najchutnejšie kombinácie vznikajú pri použití 3 a viac druhov ovocia. Odrody s výraznou chuťou, akú má ananás, mango alebo grep zjemníte banánom alebo avokádom. Pridajte trošku špenátu a dobrota je na svete.

Bobuľové ovocie chutí najlepšie spolu. Jahody, maliny, čučoriedky, černice rozhodne v lete nevynechajte. V spojení s banánom vytvoria jemný a chutný detoxikačný nápoj. Hrozno je do Nutriblastov ako stvorené. Zrniečka, ktoré bežne vypľúvame, obsahujú cenné antioxidanty. Chutne sa dopĺňa s domácim aj exotickým ovocím. Nám chutí najviac so špenátom, jablkom a banánom.

Jediné ovocie, ktoré sa do Nutriblastu príliš nehodí je melón. Chuťovo by sa dal zladiť, ale neodporúča sa kombinovanie s iným ovocím a zeleninou kvôli tráveniu.

Čím dolievať?

Mliečne kokteily si zrejme pamätáte z detstva a povedzme si rovno, kto by ich nemal rád? Lenže... Ovocie a mliečne výrobky spolu netvoria ideálnych partnerov. Raz za čas si môžete napríklad primiešať biely jogurt k čučoriedkam, alebo zaliať jahody mliekom, ale neodporúčame piť to takto pravidelne. Bielkoviny a cukry sa totiž trávia každé iným spôsobom. Telo sa sústredí na trávenie mliečneho výrobku a ostatné pôjde bokom. Nakoniec Vám teda veľa vitamínov z ovocia neostane. Preto ho rieďte ideálne vodou alebo čajom. V lete použite ľad. Úplne sa vyhnite krabicovým džúsom, ktoré obsahujú zbytočne veľa cukru a umelo pridaných sladidiel. Pokiaľ potrebujete dosladiť, použite buď spomínaný banán alebo med.

Vzpruha na záver?

Pokiaľ ide o oriešky a semiačka, ktoré sú cenným zdrojom omega mastných kyselín, dávajte si pozor na množstvo. Chia semiačka, ľanové semienka aj goji bobule nechajte pred mixovaním najskôr napučať vo vode. Chuť chia nie je veľmi výrazná, skôr jemná a krásne sa hodí k čučoriedkam, banánu a kakau. Maca má výraznejšiu dymovo-kávovú chuť, neprežeňte to s ňou.

Oriešky , mandle a slnečnicové semienka sú výborná voľba, avšak stačí Vám 5 kúskov podľa veľkosti, inak prebijú chuť Nutriblastu. Najzaujímavejšiu chuť majú podľa nás goji bobule. Ich chuť je podobná šípkam a nám osobne ladí s kyslejším ovocím (ananás).

Nezabudnite ani na korenie a bylinky. Možno by Vám to nenapadlo, ale môžu pomôcť Vášmu tráveniu. Najvhodnejšie do Nutriblastov sú zázvor, škorica, kurkuma a kardamón.

Pokiaľ neviete, aké semienka či oriešky sú tie pravé a ako ich vhodne skombinovať, vyskúšajte už vopred pripravené doplnky do smoothie. Obsahujú vyvážené zmesi superpotravín, medzi ktoré patria goji bobule, kakao, ľanové a konopné semienka, maca alebo mladý jačmeň. Je to vynikajúci spôsob, ako dodať telu potrebnú energiu vo forme bielkovín a vlákniny a zásobiť ho antioxidantmi chrániacimi telo pred škodlivými látkami.

Čo ste možno nevedeli o vstrebávaní živín?

Kombinovanie niektorých potravín ovplyvňuje vstrebávanie živín. Napríklad železo obsiahnuté v zelenine sa lepšie absorbuje spoločne s vitamínom C. V praxi to vyzerá tak, že pokvapkáte kel a šalát citrónom. Vstrebávaniu železa napomáhajú tiež tekvicové semienka, slivky a jablká. Ak pridáte do Nutriblastu vápnik, znížite tým vstrebávanie železa. Veľmi podobne funguje antioxidant obsiahnutý v zelenom čaji. Ak pridáte citrón lepšie sa vstrebá. Naopak vápnik zníži množstvo železa, ktoré telo prijme. Vitamíny D, E a A sa lepšie absorbujú rozpustené s tukmi. Preto je dobré šalát pokvapkať olivovým olejom alebo octom.

Čo sa do Nutriblastu nehodí?

Pozor na semienka a kôstky. Niektoré obsahujú veľké množstvo vitamínov a ich extrakcia je veľmi prospešná (hrozno, čučoriedky, černice, ríbezle...), ale existujú aj také, ktoré nie sú vôbec vhodné na jedenie. Nepoužívajte jablkové, marhuľové, čerešňové, slivkové ani broskyňové kôstky. Po dozretí sa z nich totiž uvoľňuje kyanid.

Rada na záver. Pokiaľ denne pijete viacero Nutriblastov a každý je z iného druhu ovocia a zeleniny, počkajte po prvom smoothie aspoň pár hodín, než si dáte ďalšie. Tráviaci trakt tak bude mať šancu pripraviť sa na trávenie prakticky iného druhu jedla.